Op de Indische oceaan richting Australie - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Johan Jasperse - WaarBenJij.nu Op de Indische oceaan richting Australie - Reisverslag uit Sanaa, Jemen van Johan Jasperse - WaarBenJij.nu

Op de Indische oceaan richting Australie

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

24 September 2009 | Jemen, Sanaa

Heeey allemaal,

Hier weer eens een berichtje vanaf de Fairlane! We zitten nu op de Indische Oceaan richting Australi?! De planning is dat we rond zondag over de evenaar varen! Er zijn 5 mensen aan boord die nog nooit de evenaar over zijn geweest (ik ook niet..), dus we zullen inderdaad gedoopt worden door Neptunes. We hebben zelfs al een brief van hem gehad!

We varen zelf ongeveer een knoop of 14 maar omdat we de laatste dagen veel stroom mee hebben gaan we over de grond een knoop of 15/16 of soms zelfs 17 knopen. Rond 5 oktober zullen we dan aankomen in Australi?.

Door het Suez kanaal is alles goed verlopen. Het was zeker leuk om mee te maken. Er komen echt super veel Egyptenaren aan boord zeg! Ik heb redelijk veel op de brug kunnen kijken maar er was inderdaad vooraal veel zand te zien haha :)

Na het Suez kanaal hebben we 3 dagen op de rode zee gezeten. Hier was het echt super warm zeg! Buiten was het rond de 40 graden, in de machinekamer was het ook overal in de 40 en op sommige plekken zelfs boven de 50 graden! Zelfs het zeewater was 33
graden!

We hebben trouwens ook een zwembad gebouwd aan dek waar we meestal na het werken even zijn! Gezellig met een biertje erbij! We pompen hier trouwens gewoon zeewater in :)

Ook langs Somali? is alles goed gegaan. 2 dagen voordat we voorbij het gevaarlijke gebied voeren kregen we 9 militairen (huurlingen) aan boord met allerlei zware wapens. Ook hadden we om het gehele schip draden met hierop 2000 Volt! Een dag voordat wij bij het
gevaarlijke gebied waren hoorden we dat er 3 aanvallen waren geweest van piraten! :O Gelukkig is er bij ons niks gebeurd!

Ik heb trouwens sinds enkele dagen een hut voor mijzelf gekregen! In Suez is er namelijk een matroos van boord gegaan waardoor er een hut vrij is gekomen. Lennard (de andere stagiair) heeft nu die andere hut en ik heb nog steeds dezelfde (2 persoons)
hut voor mij alleen! Ideaal hoor! :)

Tot snel allemaaal! Groetjeeeess!

Received: from GCC at Globe Wireless;
Thu, 24 Sep 2009 16:40 UTC
Message-id: 749033747

(P.S. er staan nu een paar foto's op deze site)

• 24 September 2009 - 21:00

Luke:

hee johan!
    eindelijk eens op je site gekeken joh! leuke verhalen :) succes met je stage enne geniet er vooral van! groeten

• 25 September 2009 - 05:47

Jan Gatso:

Hey Johan,leuke verslagen. Ik krijg er zelf zin in om weer te gaan varen! Je schrijft niets over Tripoli. Ik ben indertijd daar nog de wal op geweest en een moskee bezocht vlak voor de amerikanen de stad bombardeerden als vergelding op Lockerbie. Heb net een klus in Australie afgeslagen, anders was ik je wel even komen opzoeken :-)Hou je taai.

• 25 September 2009 - 06:58

Alex En Godelieve:

Ha die Johan
    Leuk dat er nu ook een paar foto’s op je site staan, geeft een goed beeld van hoe het er bij jullie uitziet, mooie MK trouwens, de hoofdmotor past er net in zo te zien waardoor je niet veel werk ruimte overhebt aan de zijkant.
    Maar een echte twee slag dus daar heb je niet veel werk aan !
    Persoonlijk ben ik weg van dit soort 2 slag motoren, zeer betrouwbaar, zuinig en ze lopen lekker langzaam, dus niet z’n herrie in de mk.
    Goed om te lezen dat je reis door het Suezkanaal (Marlboro Canal ) goed verlopen is en dat je er nog veel van hebt gezien en warm is het er altijd zeker als je dan in de Rodezee komt, je moet maar denken warmer kan het bijna nooit worden. muv de Perzische Golf
    Maar na al deze avonturen ben je nu dus lekker rustig op weg naar Australië, af en toe 17 Kn dan heb je er toch behoorlijke de sokken in, Ik hoop dat je mooi weer blijf houden tot aan Australië dan heb je tenminste even de tijd om weer op adem te komen, meestal is dit soort oversteken altijd rustgevend omdat dan alles rustig draait en je qua werk eens bezig kan houden met kleinere minder urgente karweitjes, en vergeet niet dat het vaak technisch weer is, dus kun je lekker aan dek werken.
    Mooi dat je nu een hut voor je zelf hebt, dat is toch wel prettiger dan met z’n tweeën, al was het maar om van je snurkende maat af te zijn, slaap je een stuk rustiger denk ik zo.
    Het is fijn om te lezen dat je het goed nar je zin hebt
    Nou wij wensen je een goede oversteek met veel mooi weer en een hoop dolfijnen en ander zeeleven, doe de groeten aan Neptunes als je de evenaar passeer.
    Godelieve en Alex

• 25 September 2009 - 17:27

Simon En Janny:

Hee Johan,

Fijn te horen dat het allemaal zo goed gaat. En een hele geruststelling dat er niets gebeurd met die piraterij, die lui (piraten) zouden beter ook gewoon zelf kunnen gaan werken iets minder gevaar ook voor hun zelf en het kost de maatschappij minder. Hier gaat alles zijn gangetje we hebben nog steeds redelijk goed weer, het huis van oma staat te koop maar dat wist je al denk ik. Wij zijn afgelopen weekend met de motor weg geweest (nog bijna onderuit gegaan met de harley) maar voor de rest was het heel gezellig.

Groetjes van Janny, oma en Simon

• 25 September 2009 - 19:22

Nel B:

ben ik blij dat die piraten jullie met rust gelaten hebben!!

• 25 September 2009 - 20:37

Nel Jasperse:

Van je vader hoorde ik dat je een brief aan neptunes moet schrijven. succes hiermee hoor. hopelijk valt het dopen mee voor je. Van wat hebben jullie dat zwembad gemaakt en kun je er dan echt in zwemmen? Gelukig is het meegevallen daar bij somalie. Je krijgt de groeten van marijke, die is net thuis. Groeten Nel

• 26 September 2009 - 20:54

Johan De Wolf:

Wat een opluchting dat jullie aan de zeerovers zijn ontsnapt! Deelt de kapitein dan een oorlam uit aan de hele bemanning of gebeurde dat alleen in de tijd van "De scheepsjongen van Bontekoe?"
    Doe Neptunus de groeten van mij, al ben ik slechts een onbeduidende landrot, zij het dan werkzaam in de scheepsbouw en uitblinkend in het eten van vis!
    Een fijne reis verder en ook ik ben benieuwd of je wel eens bijzondere vogels of vissen tegenkomt.
    Groeten, je Naamgenoot

• 27 September 2009 - 21:13

Ad:

Hoi Johan,
    Ben je vandaag dan over de evenaar gevaren en wat moet er dan in die brief die je geschreven hebt staan? En, krijg je ook antwoord of hoe gaat dat met die Neptunes. Blij dat je de piraten voor was. Was je bang eigenlijk? Goeie reis, tot de volgende!

• 28 September 2009 - 18:31

Siebe En Annemarie:

ha Johan, we lezen met veel plezier wat je allemaal meemaakt. Het lijkt ons een zeer afwisselende tocht. Zoals Jan schrijft; ik krijg er zin in om weer te gaan varen.
    groetjes,